lördag 8 december 2012

Reality chock


Hur gör alla andra, undrar jag. Hur får ni livet att gå ihop? Det är så mycket jag vill hinna göra en dag som den här: åka pulka med barnen, åka till goda vänner på glögg- och julpysselmys, fixa ihop ett pepparkakshus... Men så ser jag mig omkring. Varje rum ser ut som mitt tonårsrum. Varför? Har jag inte kommit längre än så? Eller är det så här det är när man jobbar och har två små plockisar som barn? Den där apelsinen till exempel. Mitt enkla julpyssel. Den blir dagligen punkterad av dekorationskotten. Jag tar bort, barnen sätter tillbaka. Många av plockprojekten här hemma känns just så - som evighetsprojekt - och det tar fullkomligt musten ur mig.


Så jag fokuserar på rummen där vi är mest - köket och vardagsrummet - och låter högarna växa i de andra rummen. Vi kommer aldrig dit med plockarmarna. Tänk om man skulle göra tvärtom istället. Låta arbetsrummet vara den där härliga vuxenzonen där allt är skinande rent och i ordning - jämt. Fast då är det väl där familjen skulle samlas, och legot, och kotteapelsinerna...


Så därför fokuserar jag på en sak idag. Städa lite hjälpligt och sedan dra. Fly över till våra vänner och njuta av deras ordning. Ta med lite pyssel och glögg och julmysa. Tänkte testa Craft and Creativitys pärlhjärta. Kan vara fina att hänga i ett fönster, eller i granen. En liten stund kanske de får vara i fred i alla fall. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar