söndag 25 november 2012

Pulled pork, perfekt en stillsam söndag



 På söndagar passar långkok och vi har ett favoritrecept som återkommer här hemma då och då. Super även då man ska ha många gäster. Just de här bilderna är från min systersons dop.

Pulled pork
Recept av Lisa Förare Winblad
3-4 timmar, 6-8 personer

1 kg fläskkarré
1 stor gul lök
4 klyftor vitlök
1 dl ketchup
1  tsk röksalt
1 msk tomatpuré
½ dl vatten
1 msk farinsocker
½ tsk + 1 nypa mald koriander
½ msk + ½ tsk mald spiskummin
(1 msk whisky eller annan smakrik sprit)

Lägg köttet i botten av en tjockbottnad emaljkastrull med lock, lergryta eller en ugnsfast form med lock. vi brukar använda vår gjutjärnsgryta med lock. Skala lök och vitlök och skiva tjockt. Blanda alla övriga ingredienser till en smet och bred över köttet. Placera lök och vitlök ovanpå karrén. 

Sätt in i ugnen och värm till 125 grader. Låt stå i ca 4 timmar. Efter en dryg timme petar du ner löken så att den hamnar i botten av kastrullen. om den får ligga i den sura röran från början blir den inte lika fint mjuk.

Kika till grytan då och då så att den inte bränner fast i botten. Slå på lite vatten i botten innan, så att det inte bränner vid. Efter 3 timmar kan du tillsätta lite mer av alla kryddorna.

Ta ut grytan när köttet är så mört att det faller ihop bara du petar på det. Låt svalna något. Mosa och luckra upp köttet genom att dra i det med en stor gaffel. Blanda med såsen. Smaka av med lite mer wiskey, spiskummin, och chili om det behövs. Köttet blir ännu godare om det får stå till sig över natten. Värm eller ljumma köttet före servering.

Gott att äta med bröd och en rökig sås eller om man har tid och ork så passar den här balsamicosåsen perfekt. : )



Nu ska jag kika in till Fabriken och se vad alla andra pysslat med idag...

4 kommentarer:

  1. Vad fint porslin, maträtten har jag aldrig ätit tål att provas. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott blir det, kan verkligen rekommenderas - om du gillar kött vill säga. Man får kompensera med något vegetaiskt dagen efter. :)

      Radera
  2. Så gott det verkar till att vara.
    Jag är med mycket för långkok på söndagar.
    Vackra Bilder med finaste porslinet.

    Vill även tacka dig för alla fina ord du skrivit hos mig.
    Jag har sugit i mig varendaste ord.
    Det har varit en tröst att få läsa.
    Tack..
    och stor kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul att se dig här! Du behöver det bästa just nu och ord är allt jag har. :)

      Stor kram till dig med!

      Radera