onsdag 12 september 2012

Vill bara säga: jag gillar det du gör Stina Wirsén

Tänk vad allt ska vändas ut och in och tolkas ur alla vinklar och vindlingar. Jonas Thente kritiserar oss akademiker för detta (Jag fick nypa mig i öronen när jag hörde att ­barnfiguren var rasistisk)... Hmm, det kan bli lite väl överdrivet när man vill skriva en kraftfull krönika som skriker stop och nej. Jag bjuder på det och håller med, till viss del. Det finns verkligen personer inom akademin, och utanför akademien också för den delen, som syniskt letar fel och brister i alla de ser. Målet är ett på något vis ett bättre samhälle... Problemen uppstår när de siktar in sig på fel saker och fel personer. Gisses, resultatet av denna reaktion blir ju snarare raka motsatsen mot vad grundmålet om ett mer jämnställt samhälle antas vara.

Om vi vill se ett mer jämnställt samhälle, och ja, det är det många som vill, borde vi inte snarare välkomna Stina Wirséns initiativ att ha mångfärgade karaktärer istället för att dissa "lilla hjärtat"? Jag blir alldeles bedrövad när så kallade jämnställdhetskämpar får Stina att byta ut en av sina fina affischer. Detta beskrivs i DNs artikel "Affisch byts efter debatt om rasism". Galet är vad det är.

Om jag råkar ha något utåtstående öron och stora framtänder... Ska jag då kanske rasa över att Stina målat mig blåprickig? Ha, ha... Det jag vill säga med det är att de flesta av Stina Wirséns figurer är underbart glada, kreativa och smått galna versioner av barn. Det är just det som gör dem så charmiga och älskvärda.

Så hör upp ni fel-sökare, ställ er radar mot andra mål. Ni kan vara bra att ha ibland, men inte i denna barnfilm. Och Jonas Thente, jag hoppas att du är medveten om att du drar många över en kam när du drar in akademien i detta. Jag gillar dock att du ryter till, för det behövs! Och till Stina vill jag säga: sluta för guds skull inte göra det du gör. Vi är många som älskar dina figurer. Rikta dina öron mot oss istället!

1 kommentar: