onsdag 8 augusti 2012

Konsten att vara kvinna

Läste Martina Lowdens bokrecention av Caitlin Morans "Konstentt vara kvinna" i DN idag på lunchen (tisdagens tidning). Bara själva bokrecentionen fick mig att dra på smilbanden så jag tänker, då är antagligen boken rätt kul också... Eller vad sägs om det här citatet: " Enda fördelen med att ha mens är att bindor blir så bra madrasser åt Sindydockorna". Ha, ha, det roligaste med det är att det stämmer. Framförallt de första binder jag hade var perfekta madrasser, raka och tjocka och lagom långa. Inga smarta klistriga vingar eller plastiga "håller dig torr"-material. Mjukt och skönt bara, i alla fall ett tag och speciellt för Sindy-dockorna. Det andra komiska med det hela är att det känns så galet att flickor, för man är väl på något vis fortfarande en flicka så länge man leker med dockor, måste besväras av detta omak. Och så kryper pubertetsåldern dessutom neråt i åldrarna, har jag läst någonstans, någongång. vi slutar med blöja senare och börjar med binda tidigare... Kommer vi i framtiden aldrig kunna njuta av blöj/bind-fria barn? Martina Lowden inte bara rosar boken den får en del kritik också. Martina kritiserar förenklingen av begreppet kvinna. Alla kvinnor må lida av menstruation, i alla fall någongång och lite grann men det är inte alla kvinnor som ägt en Sindy-docka eller, som Martina skriver, har ett överflöd av skor hemma. Men, men, sådana förenklingar kan jag leva med. ibland måste saker och ting förenklas, förvrängas och förstärkas för att bli roliga. Som jag förstår det ska boken vara just humoristisk och då känns det OK, tycker jag. Värre bli det när desa förenklingar och överdrifter präglar forskning, nyheter eller annan skrift som bör ha ett mer seriöst och objektivt förhållningssätt. har det inte det blir det farligt och kontraproduktivt.

Har redan en hög med "vill läsa"-böcker hemma men ytterligare en får nog inte livet att stjälpa så den hamnar nog där endera dagen också. Har hittat boken både på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar