onsdag 23 maj 2012

"Jag kan skriva, jag är inte rädd - andas, andas, andas"


Har tagit orden i rubriken från Lina Norberg Juusos krönika i NSD. Det var länge sedan hon skrev det, faktiskt över två år sedan, men jag gillar meningen så mycket att jag har den utklippt och fastnålad på min anslagstavla. Jag återkommer ofta till den där känslan och idag är en sådan dag. Andas, andas andas... Äntligen har några dagars skrivkramp, förstärkt av en ordentlig migrän, släppt. Några extra timmars sömn, fördragna gardiner och flertalet Treo-kurer har gjort sitt. Hjärnan börjar fungera igen och orden faller på plats. Kanske blir det bara rappakalja, vågar inte kontrolläsa med risk för att falla ner i stresskonen igen. Utnyttjar istället mitt flow och bara skriver. Alla tankar och alla texter är bättre än inga alls - de går alltid att formulera om och stuva om senare. Ett ord i taget, en mening i sänder, en sida läggs till nästa och sen någonstans, någon gång, skriver jag det allra sista ordet. Kanske felstvat, med flit, det vore så skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar