onsdag 27 februari 2013

Fosterland - en bok som ger berikande perspektiv


En fördel av att ha varit hemma något mer än vanligt är att jag har kommit igång att läsa igen. Den första jag betade av i högen var en bok som jag börjat läsa för länge sedan. I somras tror jag att det var. Fosterland av Dilsa Demirbag-Sten. Boken fångade mig och var mycket intressant, det var inte bokens fel att jag la den på hyllan. Det var livet i övrigt som hindrade mig. Men nu har jag äntligen läst den och jag kan varmt rekommendera er andra att läsa den också. Den ger ett mycket viktigt och lärorikt perspektiv i flyktingfrågan och är även läsvärd för språket, historien och karaktärerna. Jag vet inte hur mycket av boken som är sann men den är onekligen skriven som en biografi, en modig, utlämnande och stark sådan. Den person som gav starkast intryck på mig var Dilsas mamma, hon som lämnade det trygga, gemenskapen och kulturen, för någonting nytt, med möjligheter men också med många uppoffringar och stort främlingskap. Dilsa beskriver hennes resa, komplexiteten och svårigheterna, väldigt väl. Det ger perspektiv som är berikande. En bok alla borde läsa. Varför inte som diskussionsbok på samhällskunskapen i skolan?

Bok: Fosterland
Författare: Dilsa Demirbag-Sten
Genre: deckare - äventyr - fantasi - kärlek - relationer - historisk - klassisk - bildning
Boken passar: när du vill förstå och få ett berikande perspektiv
Boken var: inte bra - tidsfördriv - läsvärd - riktigt bra - det bästa jag läst
Boken hittas här: Bokus och Adlibris 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar