onsdag 26 december 2012

Julen i korthet


Några bilder från min jul. Ett varmt minne var mina barns förväntningar. Noga genomtänkta och seriöst plitade brev skickades till tomten dagarna innan jul.


Dukningen blev varm, klassisk och röd med mässing, vackra Ingrid Marie-äpplen och olika rödvita servetter (som egentligen var vanlig kökshanddukar från ICA...).


Massor av gott samlades på glöggbuffén till Kalle Anka. Favoriten var vår hemgjorda variant av Leilas Rocky Road - vi kallar vår variant för rocky peace road. Jag gjorde även små saffransmuffins som jag serverad som semlor för att få med en klick grädde. De var superenkla att göra. Fuskade med en mix från Kungsörnen - Saffranskaka - och tillsatte även ett ägg. De rekommenderade att den skulle serveras med fikon och grädde. Så jag klippte sönder några torkade fikon som jag satte i smeten innan gräddning. Skar av toppen. På med en klick grädde och toppen igen. Goda små semlor klara.

Rocky Peace Road
600g av en god mörk choklad (50-70 %)
2-3 dubbeldaim
1-2 påsar dumle
minimarshmallows
minimaränger

Smält den rena chokladen i vattenbad och hacka daim och dumle i bitar. Blanda samman alla ingredienser och bred ut på bakplåtspapper på en plåt. Strö över några extra minimarshmallows och minimaränger ovanpå - blir fint med lite vitt mot det bruna. Låt stelna och skär sedan upp i små bitar. Klart!


Ett annat nyblivet måste för mig till glöggen är god hårdost. Här har vi Jockmocks gouda och Manchego. Sältan från osten bryter otroligt bra mot glöggens sötma.

Nu är julstöket över och lägenheten skönt städad igen. Njuter av julgodis, det vackra och lugnet. Det är roligt med släkt och vänner men också skönt med pausdagar då vi bara glider runt och bara är lilla familjen. Iskallt är det ute. Det struntar vi, klär oss med många lager för lek i de enorma mängderna pudersnö vi har ute. Borde få iväg de där julkorten också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar