fredag 31 augusti 2012

Nobelpris - till vilket pris?


Forskning kräver resurser. Mycket resurser, mest i fråga om tid, men ofta krävs även dyr lab-utrustning, resor osv. Jag själv ser forskning som ett ständigt risktagande. Vi vet aldrig på förhand om forskningen kommer att ge någonting. För att inte slösa med skattemedel krävs det ett ordentligt förarbete med välgrundade hypoteser och små små steg framåt. Det läggs många pusselbitar för att få fram hela bilden.

Jag skriver det här efter att ha läst DN:s ledare idag (Mer än Nobelpris) och Jan Björklunds debattartikel i DN igår (”Lägg jantelagen åt sidan och satsa på elitforskarna”). Det jag tror att Björklund vill åt med de nya forskningsanslagen är att ge något mer stöd åt några väletablerade forskare som kan göra stora och viktiga upptäckter. De får stöd för att våga hoppa en bit in i pusslet, ges utrymme att chansa mera, vara mer entreprenöriella. Bra tycker jag!

Det jag hoppas är att det inte bara är antalet citeringar som då räknas utan kvaliteten på det egna bidraget. Det finns tyvärr en uppsjö med professorer runt om i vårt land som får hög ranking utan att göra så mycket själva. Tricket är att anställa väldigt många doktorander och se till att stå med på allt som de publicerar. Det finns professorer som står med på artiklar utan att ha läst den själva eller än mindre vet vad forskningen handlar om. Det är inte dessa personer som ska få del av Björklunds elitsatsning.

Och sen var det det där med val av pussel. Det finns forskningsområden som får mer citeringar än andra - inte för att kvalitet skiljer - utan för att traditionen ser annorlunda ut. Det är också så att tex forskning om världsekonomi eller för den delen USA:s ekonomi självfallet hamnar högre i en citerings-ranking än vad forskning om svensk ekonomi gör. Det var bara ett exempel. Vad jag ville säga med det var att Sverige bör ta sig en funderare över vad det är för typ av forskning som är bra för Sverige. Vad är det vi behöver och vill lägga våra skattemedel på. Ett nobelpris för botemedel på cancer - ja tack gärna - det är kunskap vi själva har nytta av. Men ett nobelpris bara för äran... Nja, då tror jag att det kan vara viktigare att stödja mindre satsningar som utvecklar svensk industri, svensk skola eller något annat som är viktigt på lokal nivå.

Sorry, det var ju inte sådant här den här bloggen skulle handla om... Men som jag sagt tidigare. Ibland blir det små konstiga utstick - för att det är så svårt att låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar