torsdag 21 juni 2012

Ätliga blommor

Ursprungliga bilder från Plantagen och Weibulls

"Strössla salladen med blomblad" är Helena Rosenlöfs tips i DN och det är just vad jag tänker göra i sommar. Min mamma hade alltid gurkört i trädgården hemma och jag minns att jag brukade både förfära och förvåna kompisar med att äta dem. Min mamma pyntade sommarsalladen med gurkört och det blev alltid lite finare då. Jag har inte hunnit plantera mina örter än, min sommar är förträngd än så länge. Men en påse gurkört ligger i stugan och väntar på mig. Helena Rosenlöf nämner flera blommor som går att äta och det var faktiskt mer än jag visste - man lär sig något nytt varje dag. På odla.nu hittade jag en hel sida om ätliga blommor och spännande tips. Varför inte göra istärningar med blommor eller blombladssocker att strössla filen med (mortla vackra blomblad tillsammans med socker). Enligt odla. nu går det att använda både pelargon, malva, stockros, violer, penséer och daglilja till detta. Pelargon - låter det gott??? Mer vacker än gott kanske. Med mycket socker går det säkert ner. På Plantagen hittade jag tom en kit med ätbara blommor, hoppsan, anas en trend? Eller så är det bara jag som är en extrem novis inom området. Lite fina krukor, redskap och en vattenkanna hittade jag också på Plantagen. Gillar den klassiska terrakottan, den fungerar alltid och åldras med värdighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar