fredag 18 maj 2012

Balsamicosås, god mat och familjemys!

Familjen är ledig och då finns det plötsligt lite mer tid för matlagning och mys. Att laga mat är verkligen tudelat. Det kan kännas oöverstigligt jobbigt att välja mellan och sedan tillaga blodpudding eller falukorv en stressad vardagskväll. Att lägga betydligt mer tid på något mycket mer komplicerat kan däremot kännas lustfullt och kul - även för de små som hjälper till med det dom kan. Den här dagen blev det entrecôte med vitlöks- och persiljefrästa grönsaker, ungsbakad tomat med timjan toppat med en fantastiskt smakrik och god balsamicosås. Balsamicosåsen hittade min man på Allt om mat.

Jag och min dotter har en något olika uppfattning om dukningen hemma. Jag dukar och hon dukar om kan man säga. :)
 
2 hela vitlökar
1 msk olivolja
3 msk strösocker
2 msk tomatpuré
5 msk balsamvinäger
5 dl rött vin
5 msk kalvfond
2 tsk maizena majsstärkelse
25 g smör
2 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader. Bryt vitlöken i klyftor. Lägg löken i en oljad långpanna. rosta den i 20 min. smält socker med tomatpuré i en kastrull. Tillsätt vitlöksklyftor, vinäger, rödvin ock kalvfond. Låt det koka ihop utan lock tills det återstår ca 4 dl. Sila bort vitlöksklyftorna och häll tillbaka såsen i kastrullen. red av med majsstärkelse utrörd i lite vatten. Rör ner smör och smaka av med salt. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar