tisdag 26 februari 2013

Haptic information in cars


Nu finns min bok på Adlibris och Amazon. Känns väldigt skumt, men också jättekul - förstås. Det är min avhandling som ges ut av ett tyskt förlag. Dvs, ingen bestseller precis. Snarare skulle jag göra dubbelvolter av förvåning (och glädje) om någon köper den. Men några borde faktiskt göra det, BMW och Audi till exempel, faktiskt. Alla svenska fordonstillverkare har bett om att få ett exemplar av avhandlingen och det har de fått också - gratis förstås. Forskningen är ju ändå finansierad med svenska forskningsmedel. Dessutom tackar jag ju inte nej till nya forskningssamarbeten, Tvärtom. Det finns otroligt mycket mer kul man kan göra med haptik i bilar och vi vet fortfarande väldigt lite om potentialen och riskerna.

Och vad handlar det hela om då...

Jo, haptik handlar om vad vi känner. Eftersom det är bra att ha koll på vägen när vi kör bil kan det vara lämpligt att få viss information på andra sätt än visuellt. Till exempel kan ett litet ryck i ratten varna föraren om att bilen är på väg ut mot diket eller en vibration i stolen kan tala om åt vilken riktning du ska ta av vid nästa vägskäl. Och om bilen har en minidator med menyer att bläddra igenom för att slå på en låt eller ringa ett samtal. Då kan det vara bra att känna menystegen så att man vet hur många steg man gått. Det är det min avhandling handlar om. Mycket kortfattat... Alltså väldigt specifikt och intressant för få - men också viktigt - för de som behöver veta.

Abstract:
"Cars have become increasingly complex with functions that provide additional services such as music, information and communication. In some cars the functions are merged into a single display solution controlled by a haptic rotary device. A haptic rotary device can communicate haptic information, i.e., cues that could be explored by touch. The effects of adding haptic information to secondary tasks in cars was investigated in this book. It could be concluded that a multimodal approach providing visual-haptic information was preferable to an interface solution with either visual or haptic information. An addition of haptic information could increase task performance, add clarity, and reduce attention, at least visual, off the road. However, haptic information could also pass unnoticed and more complex haptic additions could confuse the driver. One of the goals with this book was to provide the industry with information that could be used to develop more usable and safer in-vehicle interfaces for the driver. Therefore, this book was written for researchers within the field as well as HMI designers and developers in the car industry".

1 kommentar:

  1. Men vad kul, grattis!! Klart att boken kommer att köpas, annars hade väl inget förlag gett ut den!

    SvaraRadera