lördag 23 februari 2013

Eye catchers...


Det är en utmaning att fotografera hemma hos oss. Det finns många fina detaljer - som det ofta gör i äldre hus - men också många, många, många skavanker. Lite färgskav på någon dörr, golvknarr och buktande väggar kallar vi charmigt här hemma. Det får vara. I alla fall för nu. Men så finns det större skavanker som är svåra att blunda för. Så kallade "eye catchers" som mina ögon hakar upp sig på och som tyvärr skriker att det behövs handpåläggning och det snart. Det blå golvet på lilla toaletten var ett sådant. Nu när det är så gott som klart (bara den där tröskeln också...) börjar vi förstås direkt söka efter nästa åtgärdsprojekt. Listan är lååång men vi tror det blir fönstren. Det finns en anledning till att jag oftast går nära när jag tar mina bilder. Jag kan nämligen inte backa för då blottas mina ångestområden och det förstör hela bilden. Det är inte för att lägga fram en fasad utan helt enkelt för att jag gillar att fota lugna, fina bilder - det är min hobby.


Eftersom vi byter fokusprojekt här hemma nu så tänkte jag lägga ut en annan typ av bild här idag. Den där jag tar ett kliv bakåt. Och fokuserar på skavanken... Så här ser det ut runt nästan alla våra fönster. Vi målade och fixade innan vi flyttade in för ca 3 år sedan. Märkte ganska snart att ventilationen var undermålig och att det drog fasligt kallt från fönstren om vintern. In med ventilation och ett fönsterbyte på det och ta da.... Alla ytskikt förstörda. Pö om pö har vi jobbat med att dölja ventilationsrör och annat och nu tar vi alltså sikte på fönstren. Skönt!

I och med det här bildprojektet fick jag syn på något annat också... Våra fönster gå knappt att se igenom och skulle verkligen må bra av en putsning. Ett bra mycket enklare projekt som jag kan kicka igång redan nu. Vi vabbar än så det passar rätt bra. Är galet rastlös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar