fredag 2 november 2012

Generationernas kraft ger hopp om framtiden

Igår skrev Åsa Beckman i DN om att dagens unga inte ser homosexualitet som någonting konstigt. Inget konstigt med det. Det som snarare kan tyckas konstigt är att det fortfarande finns vuxna som inte förstått och accepterat. Och det tycker jag är intressant. Ibland krävs det generationsväxlingar för att få till verkliga förändringar. Det går att informera, propagera, agera hur mycket som helst för en generation utan att helt nå fram. Vuxna är ibland så trångsynta att de vägrar se, lyssna, ta till sig. Därför är det så häftigt att se ungdomarna. De är ibland mer klarsynta och förnuftiga än vad vuxna tycks tro. Härligt är det! Och viktigt är det! För det utvecklar oss, om än långsamt. Varje generation för med sig nya insikter.

Undrar just, vad är det jag kommer vara trångsynt med, som mina barnbarn fattar men inte jag? Eller är jag en av dem som kan tänka om och tänka nytt även på äldre dar - hoppas det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar