måndag 1 oktober 2012

Galenskap är vad det är

Läser idag i DN (Inga kvinnor i saudisk Ikeakatalog) om den Saudiarabiska IKEA-katalogen med bortretuscherade kvinnor. Att de inte kan ha kvinnor med på vissa bilder kan jag förstå - även om det stör mig. Eftersom det inte är en politisk propaganda-katalog utan en försäljningsdito så är det förstås viktigt att den är just säljande, lockande och fungerande. En upprörande katalog fungerar ju inte - förstås. Är glad över att IKEA anpassar katalogen för just Saudiarabien och fortsätter som vanligt för övriga världen - så att vi alla inte behöver drabbas av denna galenskap. För galenskap tycker jag förstås att det är eftersom jag är uppväxt i en kultur med lika rättigheter för män och kvinnor. Skönt är det!

Det som får mig att bli upprörd är alltså inte bortretuscheringen i allmänhet - vad annars ska de göra - utan det är en viss retuschering i synnerhet som upprör mig. Det är den bortretuscherade kvinnliga designern. I det fallet handlar det inte bara om försäljning utan även om bekräftelse. Resultatet är inte blidkande fix och trix utan diskriminering, tycker jag. Kan inte Saudiarabien köpa att det är en kvinna som designat en viss produkt så får de väl bojkotta just den produkten. Och är det så att det absolut inte fungerar med kvinnliga avbildningar i katalogen (alla beslagtas av tonårspojkar...), gör då det enda raka och ta bort alla designers från bilden. Då blir det i alla fall jämlikt. IKEA bör stå upp för sina designers och inte ta bort en, och endast en, på grund av kön. Det är också galenskap, IKEA.

Bild från IKEAs oretuscherade katalog - med alla designers på plats.

Detta finns förstås omskrivet i alla stora svenska tidningar idag: DN, SVD, Expressen och Aftonbladet.

1 kommentar:

  1. Håller med dig till hundra procent. Följde diskussionerna på radio igår och nog har det blivit galet...

    Ha en fin dag!
    /Jenny

    SvaraRadera