tisdag 21 augusti 2012

Leksaker för barn

Var nyligen i en stor leksaksaffär där jag bor för att köpa något litet att lägga i barnens fiskdammspåsar istället för en massa godis. Låter pretto kanske men kalaset är på en onsdag och det blir rätt mycket fika ändå... Men det gick inte. För jag blev så arg. Det mesta som är smått och billigt är rent nonsens och resten går inte att köpa för att det är antingen för rosadrittigt eller för monsteraktigt. Det är både pojkar och flickor som kommer på kalaset och det tar emot att göra könsmärkta påsar. Det händer bara inte. Jag kunde inte ens hitta sopbubblor som hade ett neutralt tema. Så leksaksvändan blev ett fotouppdrag istället.

Istället för att bara fokusera på de företag som blivit könstokiga ville jag lyfta fram de företag som riktar sig till båda mina barn som just är en flicka och en pojke. Jag hade kunnat hylla alla som håller sig helt neutrala men det var inte mitt val denna gång. Min dotter är fullkomligt tokig i rosa just nu och vi har en ständigt pågående scanning igång efter rosa bilar. Det finns knappt. Varför inte? Så idag har jag fokuserat på de företag som tar med flickor och pojkar på förpackningarna eller tillverkar samma produkt i flera färger, inklusive rosa. Det var inte många och det var inte lätt att hitta. En chockerande upplevelse. Blev glad när jag kom till dockhörnan och hittade en ljus flickdocka, en färgad flickdocka och en ljus pojkdocka (var den färgade pojkdockan var vet jag inte...). Men ack så skenet kan bedra. Förpackningen visade tydligt att det var meningen att flickor skulle leka även med den lilla pojkdockan - present till flickan som fått en lillebror kanske?

Och Lego, ack, mitt gamla Lego. Många är vi kvinnor som byggt och byggt, älskat sitt lego, och idag förvirras och förfäras. Nu finns det rosa boxar med vanliga klossar - bra, tycker jag. Men Lego Friends...  Varför kunde inte Lego hålla sig till det normala kreativa formatet men inkudera mer tjejfigurer och byta en del aktion mot mer "snälla" miljöer. Jag hade gärna köpt mer stadslivsmiljöer även till min pojke. Varför finns det inte fantasivärldar för både flickor och pojkar: slott, äventyrsskogar, what ever. DN skrev om detta för ett tag sedan i en starkt kritisk artikel (Legomuren mellan pojkar och flickor). Jag beklagar och befarar att "det sorgliga i att ett diskriminerande Lego för flickor ytterligare förstärker bilden av att det övriga sortimentet är för pojkar, och att de egenskaper man spelar på i kill-koncepten är minst lika begränsande som Lego Friends," som DN skriver. Det blir med andra ord sämre för alla...

Och fiskdammspåsarna då. Det fick bli godis i dem...


Måste bara avsluta med den här härliga flickan som uttrycker denna galna färgkodning och könsstyrning på ett fantastiskt sätt. Jag hittade den via en artikel i DN (fyraåring dömer ut leksaksföretagens marknadsföring). Syntkatten har också bloggat om Youtube-klippet och skriver: "om en 4åring kan inse detta borde väl de flesta vuxna rimligen också se det?". Jag håller med, det går inte att blunda för och jag gillar det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar