måndag 9 juli 2012

Mitt köksfönster


Njuter av min Hortensia som är så härligt blå och lika fin varje dag. Hortensian har fått mig att inse att är det någonstans jag ska ha en så här härlig blomma så är det i köket, vid diskhon, där jag alltid tillbringar några tråkiga stunder varje dag. Nu när jag har något vackert att vila ögonen på blir de där stunderna lite gladare och vackrare.


 Det var mycket som behövde fixas när vi köpte vår lägenhet för tre år sedan. Första året blev det kallaste i mannaminne för vår familj - inomhus. Med en liten bebis och föräldraledighet blev det föga roligt. Året därpå investerades det därför i nya, moderna, specialbyggda för att likna våra gamla så långt det var möjligt. En vansinnigt tråkig utgift... Men vi njuter verkligen av att det är gjort. Och omsorgen att efterlikna de gamla var mödan väl värd. Att de är ovanligt stora ger ett fantastiskt ljus och att de har fyrluft, dvs fyra öppningsbara rutor, ger karaktär men också möjlighet att vädra utan att vara rädd för att barnen ska trilla ut. De nedre rutorna håller vi låsta med någon variant av fönsterhakar vi hittat på Clas Ohlson. Fönstren öppnas nämligen utåt och är på det sättet livsfarliga när pillriga barn sitter på fönsterbrädan och kikar ut.


Vid köksfönstret står även denna trio. Jag gillar kontrasten mellan det manligt råa och det feminint skira. Produkterna i cement har jag hittat på Åhlens för några år sedan och pumpflaskan har jag hittat på Panduro Hobby. Pumpflaskan kallas blomsprayflaska men jag använder den till diskmedel istället. Jag har en blandning av vatten och diskmedel i den som jag använder när jag ska diska upp något litet, enstaka. Det underlättar i vardagen och det gillar jag!


Och såklart finns det även en sådan här otrevlig men vansinnigt praktisk sak med i köksbilden... Wettextrasan... Hat-kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar